Ґрунт – важливе тіло природи. Охорона ґрунту

Пізнавально-дослідницька діяльність учнів
Конспект уроку з природознавства

3 клас
Тема. Ґрунт  –  важливе  тіло  природи.  Охорона  ґрунту
Мета: формувати   поняття «ґрунт», «перегній», «чорнозем»;
     ознайомити зі складом ґрунту, видами ґрунтів;
     розкрити роль ґрунту у житті рослин;
формувати елементарні уявлення про виникнення ґрунту, про його   руйну-вання  в результаті  діяльності  людини  і   охорону грунтів;
          формувати спостережливість, уміння аналізувати,досліджувати,
          робити висновки; розвивати пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення;
виховувати інтерес до самостійної  експериментальної роботи,  бережне ставлення до природи, любов до рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ілюстрації корисних копалин, тлумачний словник, ребус, обладнання для проведення дослідів.

Хід  уроку
I. Організація класу           
II. Актуалізація опорних знань             
1. Підсумки фенологічних спостережень
- Який зараз місяць панує в природі?
- Які зміни відбулися у природі?
- Які прикмети листопада ви знаєте?
- Який сьогодні день? ( число, місяць, день тижня)
- Опишіть погоду.
- Яка температура повітря?
- Що цікавого бачили у природі, коли йшли до школи?
Спостерігайте, будьте уважними і природа відкриватиме вам свої таємниці.
Ну, а на уроці треба не просто слухати, а чути,
                                   не просто дивитися, а бачити,
                                   не просто  відповідати, а думати,
                                   дружно працювати.
2. Перевірка  домашнього завдання.
 Фронтальне опитування
На минулому уроці ми вивчали корисні копалини.
А) Що таке корисні копалини?
Б) У якому стані можуть перебувати корисні копалини?
В)Які способи добування корисних копалин ви знаєте?
Г)На які групи поділяють усі корисні копалини?



Гра «Відгадай, опиши»                                         

 Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини,
 ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився,
бо я ще й добриво чудове.
А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь.
Чи впізнали, як я звусь? (торф).

 Масляниста рідина, з різким запахом вона,
 темно-бурий колір має, під землею залягає.
Чорним золотом її звуть всі люди на землі
з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло,
фарбу, гуму і пластмаси (нафта)

З неї у печах чавун виплавляють.
З нього ллють сталь, роблять речі сталеві,
 ну а основа речей металевих –
буро-червона, важка і тверда – це залізняк, чи … (залізна руда).

Я родом з дна морського, природи я дитина.
Від мармуру до крейди - це все моя родина
Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки
Потрібні в будівництві, усі ми - …(вапняки)

 До складу гуми і пластмас, бензину входить він,
ніяк не видимий для нас, з далеких свердловин,
 по трубах, із глибин землі  приходить в дім до нас –
безбарвне паливо, легкий, наш друг - … (природний газ).

Чорне, блискуче, гарно горить,
 Взимку зігріє, людей звеселить.(вугілля)

Камінь, я гірська порода, я також дитя природи,
 я зернистий і твердий, я матеріал міцний.
Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити,
я годжуся на бруківку, для спорудження домівки,
я не мармур, не магніт, а такий собі … (граніт).

(Відгадуючи учні характеризують корисну копалину за планом та розміщують біля ілюстрації  способу добування. План: 1) назва; 2) стан, 3) група, 4) спосіб видобування)
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Справилися із завданням і можемо переходити до вивчення нової теми. Відгадайте загадку:

Не людина, а п’є. Не кухар, а всіх годує.
Дітей не народжує, а всім мати рідна.(Земля)
Слово «земля» багатозначне.       
Давайте прочитаємо значення слова «земля» у тлумачному словнику:
це назва нашої планети, на якій ми живемо;
це  суходіл, як протиставлення водному і повітряному простру;
земля - це країна, держава і взагалі, якась велика територія.
Але ми сьогодні поговоримо про землю, на якій все росте, про землю – матінку – нашу годувальницю або … про що? Яка її наукова назва?
Підкаже ребус.   
                                     
- Так, це ґрунт.                                           
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке ґрунт,  з чого він складається, яке значення  має ґрунт  для всього живого на нашій планеті: рослин, тварин, людей (слово «ґрунт» закріпити на дошці).
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Вправа « Асоціації»
- Заплющіть очі. Назвіть перше, що спадає на думку, коли ви чуєте слово «ґрунт».
- Подивіться на малюнки. Що зображено? Чим відрізняються малюнки? То чому ж на ґрунті росте рослина, а на щебені  - ні? Зараз з’ясуємо.


2. Формування поняття "грунт" методом розповіді з елементами бесіди та використання ілюстрацій.

      Не раз ви бачили перекопану темну поверхню землі. Якщо в ній викопати яму і розглянути її стінку, то зверху можна побачити темний пухкий шар, у якому ростуть рослини.
- Як називається цей шар?
(Грунт - це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини. У нижній частині ґрунт поступово світлішає. Під шаром ґрунту залягає шар піску, глини і каміння.)
    Розповідь вчителя про процес утворення грунту.       
         Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини - лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини.                 
          Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.
 Це цікаво знати!
Учені підрахували, що для того щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше 2000 років. А для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см.Це ж  скільки ж років потрібно, щоб утворився ґрунт такої товщини? Обчислимо на уроці математики. ( 20 000 р.)
          - Розгляньте ілюстрацію із зображенням розрізу ґрунту. Що в ньому знаходиться?                         
(У ґрунті є: коріння рослин, відмерлі рештки рослин, черв'яки, комахи та їхні личинки.  Вони відіграють значну роль в утворенні ґрунту. Дощові черви, наприклад, живляться рослинними рештками, що є в ґрунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже - підвищенню родючості. Тому, щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.
         Саме він надає ґрунту темного забарвлення. З перегною утворюються  поживні речовини, які разом із водою вбираються коренями рослин і без яких рослина не може жити. Від кількості перегною в ґрунті залежить його найважливіша властивість - родючість.)
- То яка найважливіша  властивість ґрунту?
- Ви, напевно, чули вислів "родючий ґрунт". Як ви його розумієте?
(Родючий ґрунт - це такий, на якому добре ростуть і розвиваються рослини. Такий ґрунт містить багато перегною. )
3. Формування уявлення про склад ґрунту методом проведення дослідів.
- Що ж, крім перегною, входить до складу ґрунту?
- Щоб відповісти на це запитання слід провести досліди.
Групова робота «Акваріум»
Кожна група під керівництвом вчителя виконує певний дослід і обговорює його результати,робить висновки (якщо в учнів виникають труднощі, вчитель підводить до правильної відповіді запитаннями), решта учнів спостерігають. По завершенню дискусії  учні класу обговорюють правильність відповідей та аргументованість думок.
Дослід (1-ша група). Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку ґрунту.
- Що ви помітили?(Бульбашки) Зробіть висновок. (У ґрунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками ґрунту. У ґрунті, що складається з грудочок, є багато повітря.)
- Для чого потрібне повітря в ґрунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)

Дослід (2-га група). Візьмемо в бляшану банку ґрунт. Нагріємо на спиртівці. Над ґрунтом потримаємо шматок скла чи дзеркала.( Сухою серветкою накриємо грудочку ґрунту.)
- Що ви помітили? Чому це відбувається?( Серветка стала вологою)
- Який можна зробити висновок? (У ґрунті міститься вода.)
- Як потрапляє вода в ґрунт?
(Вода в ґрунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
- Для чого потрібна вода в ґрунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)

Дослід (3-тя група). Продовжимо нагрівати ґрунт ( над ним з’явиться димок і відчуватиметься запах перегною). Зробіть висновок.( До складу  ґрунту входить перегній.)
Дослід (4-та група). Покладіть прожарений ґрунт у склянку з водою, розмішайте, а потім дайте відстоятися.
 - Що ви помітили?( На дно склянки осяде шар піску, а над ним буде шар глини). Зробіть висновок.( До складу ґрунту  входить пісок і глина.)
Дослід (5-та група). Зі склянки відлийте  відстояної води і повністю випаруйте її.
- Що залишилося на дні посудини?(Залишиться  трохи білої речовини. Це мінеральні солі. Вони були у ґрунті, потім розчинилися у воді, а після випаровування перетворилися на маленькі кристалики).
- Зробіть висновок.( До складу грунту  входять мінеральні солі.)
Тепер ми знаємо, з чого складається ґрунт.(Назвати компоненти з запису на дошці)
4. Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз – присядьте,
Два – присядьте, і за парти тихо сядьте.
5. Формування уявлення про види грунту.
У ґрунті може бути різна кількість піску, глини, перегною.
            Якщо у ґрунті багато піску,то він називається піщаним. Такий ґрунт світлого кольору,  він швидко пропускає воду і швидко висихає.
           Якщо у ґрунті багато глини, то це ґрунт – глинистий. Грунт, в якому багато глини, повільно пропускає воду. А коли висихає, то поверхня покривається кіркою, яка не пропускає повітря.
       Якщо у ґрунті багато перегною, поживних речовин, ґрунт має чорне забарвлення і називається чорноземом. У такому ґрунті є вдосталь води і повітря.
- Як вигадаєте, який ґрунт найродючіший?
6. Робота в «експертних» групах
 - Зараз ми це перевіремо. Щоб перевірити, який ґрунт найродючіший, ви в своїх «домашніх» групах  провели  дослід.
Дослід . У три пластикові ємності ви засипали  різні види ґрунтів (1-ша група - чорнозем, 2-га група – піщаний, 3-тя група - глинистий). У кожну ємність ви висаджували вже пророслі боби квасолі і розмістили  їх на підвіконні класної кімнати.
- Проспостерігайте  проростання рослин.(Кожна «експертна» група аналізує наскільки проросла рослина в кожному виді ґрунту, презентує свій дослід  та всі разом виявляють  ґрунт, який є найбільш та найменш родючим і «чому саме так?»).
     На території України є багато родючих чорноземів, які дарують людям гарні врожаї.
7.Бесіда з елементами розповіді про значення ґрунту і його охорону.         
- Ґрунт  можна порівняти з тоненькою плівкою, яка вкриває земну поверхню але без цієї плівки не було б ні рослин, що живуть на суші, ні тварин, ані людей. Давайте поміркуємо чому.
- Для чого ґрунт рослинам?
(У ґрунті рослини закріплюються корінням і вбирають з нього воду з розчиненими в ній речовинами.)
- Що дає ґрунт тваринам?
(Для багатьох тварин ґрунт є домівкою. У ґрунті живуть комахи та їхні личинки, черв'яки, кроти, землерийки. Тварини живляться рослинами, що виросли в ґрунті.)

- Чи потрібний ґрунт людям? 
(Без грунту не стало б продуктів харчування. Недарма кажуть, що ґрунт дорожчий від золота. Без золота люди жили б, а без ґрунту - ні.)

- Ми вже знаємо,що процес утворення ґрунту складний і довготривалий. Тому ґрунт треба охороняти. Що ж загрожує грунту?
- Ви дізнаєтеся прочитавши статтю підручника с.55-57   
- Що руйнує ґрунти?
- Які природні чинники руйнують ґрунти?( Сильні зливи, вітри,)
- Як  діяльність людини впливає на стан ґрунту?
- Прочитай поради, що можеш зробити ти для збереження ґрунту. С.57.
- В нашій країні питаннями по збереженню ґрунтів займається Міністерство екології та природних ресурсів України. Також на території Олександрійського району діють громадські екологічні організації та дитячі громадські екологічні об’єднання .
V. Узагальнення і систематизація знань.
-  Прийшов час попрацювати у зошиті.               
с.21, завдання 1
с.22, завдання 3

VI. Підсумок.
1.Складаємо сенкан.
Що вивчали на уроці?          Ґрунт
Який?                                     Родючий, піщаний, глинистий, багатий
Що робить?                          Дарує врожай, з’являється, руйнується,   
                                               зникає, родить, дає домівку.
Речення.                                Ґрунт потрібен всьому живому.
Висновок.( Як люди повинні ставитись до ґрунту?)
                                               Люди,   оберігайте і удобрюйте ґрунти.
2. Оцінювання

VII. Домашнє завдання


Немає коментарів:

Дописати коментар

Б атькам, які виховують дітей, слід щоденно долучати їх до таїнств до краси природи, щоб уже в р...